Zastoj ovrhe na novčanim sredstvima uslijed pandemije bolesti Covid-19

Pojavom posebnih okolnosti uzrokovanih pandemijom COVID-19 radi olakšanja položaja fizičkih osoba i smanjenja šteta u gospodarskom poslovanju, u subotu, 18. travnja 2020. godine na snagu je stupio Zakon o dopuni Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima (NN 47/2020, u daljnjem tekstu: Zakon o dopuni ZPONS) kojim je propisano postupanje Financijske agencije (u daljnjem tekstu: FINA) u posebnim okolnostima što uključuje zastoj, odnosno moratorij ovrhe nad novčanim sredstvima.

Prema odredbama Zakona o dopuni ZPONS; zastoj ovrha trebao je trajati do 18. srpnja iste godine, odnosno tri mjeseca od stupanja na snagu gore navedenog Zakona uz mogućnost produljenja dodatna tri mjeseca u slučaju daljnjeg trajanja posebnih okolnosti. Na temelju donesenog Zakona o dopuni ZPONS, FINA je bila obvezna zastati s provedbom ovrhe na novčanim sredstvima u odnosu na sve fizičke osobe, uključujući i obrtnike i druge osobe koje obavljaju registriranu djelatnost. Na taj se način olakšao položaj fizičkih osoba te se smanjilo nastupanje štete, kako u odnosu na ekonomiju u cjelini koja je jako ovisna o trgovini, tako i pojedine osobe. Osim propisanih slučajeva nad kojima se provodi moratorij ovrha, propisane su i iznimke u kojima se ovrha na novčanim sredstvima iznimno nastavila, a  to su oni slučajevi koji se odnosne na ovršenike fizičke osobe kod kojih se ovrha provodi radi namirenja tražbine zakonskog uzdržavanja djeteta (alimentacija). Također, ovrha se nastavila provoditi na drugim tražbinama radi namirenja budućih obroka po dospijeću, na tražbinama dospjelih, a neisplaćenih plaća, naknade plaća ili otpremnina, zatim ako se radi o mjerama osiguranja iz kaznenog postupka te u slučaju ovrhe po računu specifične namjene. Nadalje, fizičkim osobama koje nemaju niti jednu ovrhu koja se nastavlja, FINA je bila dužna deblokirati njihove račune, ali nove osnove za plaćanje su i dalje bile zaprimane i evidentirane u očevidnik prema vremenu primitka. Nad novim osnovama za plaćanje nisu se poduzimale daljnje radnje za vrijeme trajanja posebnih okolnosti propisanih Zakonom o dopuni ZPONS, osim ako se radi o osnovi za plaćanje za koju je propisano nastavljanje provedbe ovrhe.

Prema podacima koje navodi FINA, u periodu od 18. travnja do 18. srpnja 2020. godine zastalo se s provedbom ovrhe na novčanim sredstvima za ukupno 244.865 ovršenika fizičkih osoba te provedbom 1.089.620 osnova za plaćanje gdje je ukupan iznos neisplaćenog duga 17,2 mlrd kuna glavnice i 6,7 mlrd kuna kamata. Riječ je nesumnjivo o jako visokim iznosima.

Istekom prvog vala zastoja ovrha, Vlada Republike Hrvatske smatrala je da se i dalje treba pomoći građanima i olakšati im njihov položaj te je na sjednici održanoj 16. srpnja 2020. godine donijela Odluku o produženju roka trajanja posebnih okolnosti propisanih člankom 25.a Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima (NN, br. 68/18, 2/20, 46/20 i 47/20) i produženju roka trajanja posebnih okolnosti propisan člankom 8. stavkom 1. Zakona o interventnim mjerama u ovršnim i stečajnim postupcima za vrijeme trajanja posebnih okolnosti (NN, br. 53/20) zaključno s 18. listopada 2020. godine.

U vrijeme pisanja ovoga teksta intenzivirale su se rasprave o tome kako treba riješiti problem istovremene masovne naplate svih zaustavljenih ovrha te na koji bi se način moglo olakšati građanima otplatu dugovanja. Iz medija se može iščitati da je preporuka kako se prisilna naplata treba provesti kroz tri vala ovrha s vremenskim razmakom od dva mjeseca između svakog vala. U prvom valu do 19. prosinca na naplatu bi išle one ovrhe koje su pristigle do 19. lipnja, dok u drugome valu do 19. veljače na naplatu bi išle one ovrhe koje su stigle do 19. kolovoza, a nakon njih sve preostale. Također, razvojem digitalizacije predviđa se i smanjenje troškova naplate ovrha po uzoru na druge europske zemlje, međutim iz dostupnih informacija proizlazi da od smanjenja troškova ovršnog postupka neće biti ništa do iduće godine.

Ostaje nam vidjeti hoće li se u budućnosti doista dogoditi smanjenje troškova ovršnog postupka kod naplate malih tražbina (danas građani mogu biti suočeni sa situacijom da za neki mali dug plaćaju višestruko više troškova izdavanja i provedbe rješenja o ovrsi). Glasni su i stavovi da bi trebalo uvesti novi moratorij na naplatu tražbina s obzirom da se trenutna situacija može okarakterizirati još uvijek kao izvanredna. Možemo se samo nadati da će doći do određenih pomaka i promjena s obzirom na cjelokupnu ekonomsku i epidemiološku situaciju u državi.

OSIJEK PRO BONO, prosinac 2020.