O ostvarivanju prava na sekundarnu pravnu pomoć

KAKO OSTVARITI PRAVO NA SEKUNDARNU PRAVNU POMOĆ?

Člankom 16. Zakona o besplatnoj pravnoj pomoći (ZBPP) propisan je postupak za ostvarivanje prava na sekundarnu pravnu pomoć. U 1. stavku propisano je da se postupak za odobravanje besplatne pravne pomoći pokreće podnošenjem zahtjeva nadležnom upravnom tijelu (članak 4. točka 6. ZBPP navodi da je „upravno tijelo“ upravno tijelo županije odnosno Grada Zagreba u čijem je djelokrugu obavljanje povjerenih poslova državne uprave koji se odnose na pružanje besplatne pravne pomoći na području čije teritorijalne nadležnosti podnositelj zahtjeva ima prebivalište ili boravište). Člankom 16. stavkom 2. propisano je da se zahtjev podnosi na propisanom obrascu, čiji je sastavni dio suglasnost podnositelja zahtjeva i članova kućanstva o dopuštenju uvida u sve podatke o ukupnim prihodima i imovini, u kojem će podnositelj zahtjeva potvrditi da su podaci koje je dao točni i potpuni. U članku 17. ZBPP propisano je da nadležno upravno tijelo o zahtjevu odlučuje rješenjem u roku od 15 dana od podnošenja urednog zahtjeva.

U članku 14. stavku 1. ZBPP propisano je da će se sekundarna pravna pomoć odobriti  ako ukupni prihodi podnositelja i članova kućanstva mjesečno ne prelaze po članu kućanstva iznos proračunske osnovice i ako ukupna vrijednost imovine u vlasništvu podnositelja zahtjeva i članova kućanstva ne prelazi iznos od 60 proračunskih osnovica. Stavak 2. istoga članka navodi da će se pravna pomoć odobriti iako nisu ispunjene prethodno navedene pretpostavke u slučaju ako podnositelj zahtjeva iz objektivnih razloga ne može raspolagati ukupnim prihodima i imovinom te ako dio ukupnih prihoda i imovine kojim podnositelj zahtjeva može raspolagati ne prelazi iznose iz stavka 1. ovoga članka. U stavku 4. navedeno je da će se pri odobravanju pravne pomoći, imovno stanje podnositelja zahtjeva utvrđivati za dvanaest mjeseci prije početka mjeseca u kojem se zahtjev podnosi.

Proračunska osnovica je osnovica za obračun naknada i primanja na temelju posebnih propisa utvrđena Zakonom o izvršavanju državnog proračuna Republike Hrvatske za 2021, godinu (NN 135/20). Tim zakonom propisana je osnovica za obračun naknada i drugih primanja u iznosu od 3326,00 kuna.

U članku 15. ZBPP propisano je da će se sekundarna pravna pomoć odobriti bez utvrđivanja imovinskog stanja ako je podnositelj zahtjeva:  dijete u postupku radi ostvarivanja prava na uzdržavanje,  žrtva kaznenog djela nasilja u postupku radi ostvarivanja prava na naknadu štete koja je počinjenjem kaznenog djela prouzročena,  osoba koja je korisnik pomoći za uzdržavanje u skladu s posebnim propisima kojima je uređeno ostvarivanje prava iz sustava socijalne skrbi ili osoba kojoj je korisnik prava na opskrbninu prema Zakonu o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji i Zakonu o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata.

U članku 19. ZBPP navedeno je da se odobravanje pravne pomoći odnosi na potpuno ili djelomično osiguravanje plaćanja troškova pravne pomoći. Stavkom 3. članka 19. ZBPP propisano je da se pravna pomoć odobrava u punom opsegu ako je podnositelj zahtjeva korisnik pomoći za uzdržavanje u skladu s posebnim propisima kojima je uređeno ostvarivanje prava iz sustava socijalne skrbi, odnosno pravo na opskrbninu prema Zakonu o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji i Zakonu o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata i ako ukupni prihodi podnositelja zahtjeva i članova kućanstva iznose 50% ili manje po članu kućanstva mjesečnog iznosa proračunske osnovice. Članak 19. stavak 5. propisuje da u slučaju kada je pravna pomoć odobrena ali u smanjenom opsegu, razliku do punog iznosa nagrade i naknade troškova za rad odvjetnika nadoknađuje korisnik u preostalom razmjeru prema vrijednosti poduzete radnje utvrđene Tarifom o nagradama i naknadi troškova za rad odvjetnika.

U članku 20. ZBPP propisano je da rješenje o odobravanju sekundarne pravne pomoći obuhvaća pravo na korištenje pojedinih ili svih oblika sekundarne pravne pomoći za postupak određene vrste i stupnja. U rješenju se navodi odvjetnik određen za pružanje pravne pomoći. Stavkom 2. istog članka propisano je da je korisnik sekundarne pravne pomoći dužan rješenje dostaviti odvjetniku određenom u rješenju.

Člankom 21. ZBPP propisano je da je podnositelj zahtjeva dužan u podnesku, odnosno prilikom poduzimanja druge radnje u postupku pred sudom obavijestiti sud o podnesenom zahtjevu za oslobođenje od plaćanja sudskih pristojbi, a rješenje kojim je oslobođen od plaćanja sudskih pristojbi dostavit će najkasnije u roku od šest mjeseci od dana podnošenja podneska, odnosno poduzimanja druge radnje u postupku pred sudom, ukoliko podnositelj ne postupi na naveden način sud će provesti postupak radi naplate neplaćene sudske pristojbe prema odredbama zakona koji uređuje plaćanje sudskih pristojbi.

Člankom 22. ZBPP propisani su uvjeti za ukidanje rješenja o odobrenju zahtjeva za pružanje sekundarne pravne pomoć. Stavak 1. propisuje: ako se tijekom postupka imovno stanje korisnika i članova kućanstva poveća u opsegu u kojem bi da su postojali u trenutku podnošenja zahtjeva utjecali na pravo podnositelja zahtjeva na ostvarenje i opseg pravne pomoći, nadležno upravno tijelo ukinut će u cijelosti ili djelomično rješenje o odobravanju pravne pomoći. Stavak 2. propisuje da  je korisnik pravne pomoći dužan izvijestiti upravno tijelo o povećanju imovnog stanja iz stavka 1. ovoga članka u roku od osam dana od dana kada je za njih saznao.

Članak 23. ZBPP propisuje postupak povrata troškova te u 1. stavku navodi da troškove postupka pred sudom čine troškovi sudskog postupka, sudske pristojbe i troškovi postupka s osnove nagrade i naknade stvarnih izdataka za rad odvjetnika kao punomoćnika. U stavku 2. Istog članka navodi se da ako korisnik pravne pomoći uspije u sporu, ima pravo na naknadu troškova postupka s osnove nagrade i naknade stvarnih izdataka za rad odvjetnika prema Tarifi o nagradama i naknadi troškova za rad odvjetnika. U stavku 3. propisano je da ako korisnik pravne pomoći izgubi spor, odnosno ne uspije u postupku za koji mu je odobrena pravna pomoć, nije dužan vratiti plaćene troškove pravne pomoći.

OSIJEK PRO BONO, svibanj 2021.