Informatički sustav e-Građani

E -uprava obuhvaća organizacijske i funkcionalne promjene u javnoj upravi kako bi se korištenjem informacijsko – komunikacijske tehnologije postigla veća efikasnost te povećala transparentnost i odgovornost njezina rada. E-uprava predstavlja poseban segment informacijskog društva usmjeren na korištenje ICT-a za učinkovitiju i efikasniju javnu upravu, radi pružanja boljih usluga građanima i stvaranja okvira za gospodarski rast. Ovo područje uključuje kako pružanje različitih usluga javne uprave i javnog sektora online tako i pitanja javnih nabava, zaštite podataka, pružanja informacija od javnog značenja i sl.


Živimo u vremenu u kojem tehnološka revolucija temeljena na informacijsko – komunikacijskoj tehnologiji (ICT) predstavlja temelj razvoja ekonomije, društva i znanja. Sama mogućnost pristupa ICT tehnologijama postaje ključnom za napredak. Danas se sve više govori o informacijskom društvu te sukladno tome, mi kao pojedinci, ali i društvo moramo mijenjati metode svoga rada kako bi se prilagodili brzom tehnološkom razvoju.


Ulogu u društvenom razvoju u tom smislu pripada e-upravi (e-government) što podrazumijeva upotrebu ICT tehnologija u cilju poboljšanja efikasnosti, transparentnosti, odgovornosti, te lakšu dvosmjernu komunikaciju uprave sa građanima. Svrha e-uprave je osigurati građanima pristup informacijama i uslugama od javnog značenja na ugodan način sa što većom uštedom vremena i sredstava.


Da bi ovaj sustav funkcionirao nužne su mogućnosti građana da se služe ICT tehnologijama, njezina dostupnost širim masama (informacijska pismenost, dostupnost interneta) te se treba osigurati privatnost i sigurnost podataka. Potencijal ICT tehnologija očituje se u pružanju boljih usluga javnog sektora sa sniženim troškovima, povećanjem transparentnosti i pouzdanosti (OECD, 2001).

Nastanak i svrha sustava e-Građani
Na temelju nacrta prijedloga Zakona o državnoj informacijskoj infrastrukturi nastaje projekt e-Građani pod okriljem Ministarstva uprave kako bi se ostvarili gore navedeni ciljevi e-uprave. Ideja ovog projekta je da se na jednostavan i lako dostupan način omogući svim građanima Republike Hrvatske komunikacija sa institucijama javnog sektora, na digitalan način bez čekanja u redovima. Strategijom e-Hrvatska 2020 naglašava se važnost uvođenja ICT tehnologije u javni sektor kako bi se postigla informatizacija javne uprave što bi rezultiralo pružanjem točnih, zakonitih i pravovremenih informacija građanima i poslovnim subjektima. Ključni preduvjet za razvoj e-uprave je upravo razvoj sustava e-Građani.

Sastavnice sustava e-Građani
Sustav e-Građani ostvaruje se kroz tri glavne sastavnice koje čine zajedničku infrastrukturu javnog sektora: Središnji državni portal24, Osobni korisnički pretinac i Nacionalni identifikacijski i autentifikacijski sustav. Središnji državni portal središnje je internetsko mjesto za pristup informacijama o javnim uslugama i političkim aktivnostima, a svrha mu je da na jednostavan i pregledan način omogući građanima pronalaženje traženih informacija. Izgled portala podložan je promjenama u skladu s komentarima i prijedlozima korisnika, kako bi se prezentirane informacije učinile još preglednijima, a kretanje portalom brzim i intuitivnim. Osobni korisnički pretinac omogućava građanima koji se registriraju u sustav e-Građani primanje osobnih poruka od institucija javne uprave, poput obavijesti o isteku osobnih dokumenata, biračkom mjestu, blokadi i deblokadi računa, pravima iz mirovinskog i zdravstvenog osiguranja itd. Vizualno je osmišljen kao pretinac e-pošte, a dostupan je i na pametnim telefonima putem aplikacije mPretinac. Nacionalni identifikacijski autentifikacijski sustav (NIAS) je informacijsko- tehnološki sustav središnje identifikacije i autentifikacije korisnika. Registracijom u sustav e-Građani svaki korisnik dobiva jedinstveni elektronički identitet (e-ID) pomoću kojeg pristupa sustavu.

Usluge sustava e-Građani


Registracijom u sustav građanima postaju dostupne brojne usluge javnog sektora:
• izvodi iz matične knjige rođenih, vjenčanih ili knjige državljana
• provjera podataka u Registru birača i promjena mjesta glasovanja
• uvjerenja o prebivalištu, boravištu te vlasništvu cestovnih vozila
• informacije se o ocjenama djeteta u školi
• pregled recepata realiziranih u ljekarnama u zadnjih 6 mjeseci
• provjera izabranog liječnika
• elektronička radna knjižica
• informacije o očekivanom iznosu mirovine
• potvrde REGOS-a
• provjera porezne knjigovodstvene kartice
• pregled osnovnih katastarskih podataka i podnošenje zahtjeva za izdavanje javnih isprava i rješavanje katastarskim uredima itd.
Cjelovit popis usluga prikazuje se korisniku prilikom registracije u sustav, a njihov broj kontinuirano raste, kao što se povećava i broj uključenih institucija čije usluge na taj način postaju dostupne i u digitalnom obliku. Neke od trenutno uključenih institucija su Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje, Ministarstvo unutarnjih poslova, Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Hrvatski zavod za zapošljavanje, Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Ministarstvo financija, Ministarstvo uprave, Ministarstvo zdravstva, REGOS, Zg Holding i brojne druge. Da bi pristupili elektroničkim uslugama koje im pružaju ove institucije, građani se moraju registrirati putem vjerodajnica koje besplatno izdaje FINA ili putem neke vjerodajnice koju građanin već posjeduje, poput elektroničke osobne iskaznice, AAI@EduHr-identiteta, tokena raznih poslovnih banaka itd. Naravno,za korištenje sustava nužna je i internetska veza, a budući da se od uključenih institucija mogu zatražiti različiti dokumenti i potvrde, korisno je imati i mogućnost ispisa tih dokumenata. Važno je napomenuti da svi elektronički dokumenti, tj. zapisi koje korisnik dobije putem sustava e-Građani, sadrže i podatke koji služe kao dokaz valjanosti,odnosno točnosti svih podataka navedenih u tom zapisu, kako bi se spriječila mogućnost krivotvorenja. U zapisima je tako navedeno točno vrijeme izdavanja(vrijeme kada je korisniku putem sustava isporučen traženi zapis), elektronički pečat, broj zapisa i kontrolni broj, kao i internetska adresa na kojoj je moguće provjeriti dokument. Upisivanjem broja zapisa i kontrolnog broja na toj internetskoj adresi provjerava se točnost navedenih podataka, za koju jamči institucija koja je zapis izdala.

OSIJEK PRO BONO, svibanj 2020.