Stečaj potrošača

Temeljem Zakona o stečaju potrošača, NN 100/15, 67/18 (u daljnjem tekstu Zakon), potrošačem se smatra svaka fizička osoba koja sklapa pravni posao ili djeluje na tržištu izvan svoje trgovačke, poslovne, obrtničke ili profesionalne djelatnosti. Također, potrošačem se smatra fizička osoba koja je obveznik poreza na dohodak od samostalne djelatnosti prema odredbama Zakona o porezu na dohodak i fizička osoba obveznik poreza na dobit prema odredbama Zakona o porezu na dobit ako nema više od 20 vjerovnika, ako obveze iz obavljanja djelatnosti ne prelaze iznos od 100.000,00 kuna, ako nema obveza iz radnih odnosa koje proizlaze iz obavljanja djelatnosti i ako nije pokrenut predstečajni ili stečajni postupak.

RAZLOG STEČAJA
Postupak stečaja može se otvoriti samo ako je potrošač nesposoban za plaćanje, odnosno nije u mogućnosti ispuniti dospjele novčane obveze. Smatrat će se da je nesposoban za plaćanje ako najmanje 90 dana uzastopno ne može ispuniti jednu ili više dospjelih novčanih obveza u ukupnom iznosu većem od 30.000,00 kuna.

IZVANSUDSKI POSTUPAK
Zakon određuje da se izvansudski postupak može provesti prije pokretanja postupka stečaja potrošača radi sklapanja izvansudskog sporazuma između potrošača i vjerovnika koji provodi posrednik u savjetovalištu (u smislu Zakona, savjetovališta su ustrojstvene jedinice Financijske agencije i druge osobe koje su dobile dozvolu za obavljanje poslova savjetovanja). Ovakav postupak pokreće se zahtjevom za provedbu izvansudskog postupka, a može ga podnijeti potrošač ili svaki njegov vjerovnik- uz potrošačev pristanak- na propisanom obrascu nadležnom savjetovalištu (poslovnici FINA – e). Ako zahtjev podnosi potrošač dužan je priložiti popis imovine i obveza te dokaz o postojanju stečajnog razloga, a ako ga podnosi vjerovnik, mora priložiti isprave iz kojih proizlazi vjerojatnost postojanja njegove tražbine i izričiti pristanak potrošača za provedbu izvansudskog postupka, a potrošač je dužan bez odgode dostaviti savjetovalištu popis imovine i obveza. Troškovi postupka namiruju se iz položenog predujma koji uplaćuje podnositelj zahtjeva, a iznosi 300,00 kuna. Međutim, ako je podnositelj zahtjeva potrošač, može se osloboditi obveze isplate predujma na način i uz pretpostavke propisane posebnim propisom kojim se uređuje besplatna pravna pomoć. Postupak traje najduže 30 dana od dana sastanka navedenog u pozivu za sudjelovanje, koji Financijska agencija objavljuje na svojoj mrežnoj stranici, a iznimno se rok može produžiti za dodatnih 30 dana.

POSTUPAK PRED SUDOM
Postupak stečaja potrošača pokreće se na prijedlog potrošača, uz koji je dužan priložiti popis imovine i obveza i plan ispunjenja obveza. Troškove postupka predujmljuje potrošač u paušalnom iznosu koji odredi sud, a koji ne može biti manji od 1.000,00 kuna. Svaki vjerovnik u ovom slučaju sam snosi svoje troškove. Prije donošenja odluke o otvaranju postupka stečaja sud će zakazati pripremno ročište na kojem će se raspravljati i glasovati o planu ispunjenja obveza. Ako vjerovnici ne uskrate pristanak, smatra se da je plan prihvaćen te se unosi u zapisnik i ima učinak sudske nagodbe. Ako plan ne bude prihvaćen na pripremnom ročištu sud će donijeti rješenje o otvaranju postupka stečaja potrošača. Pravne posljedice otvaranja postupka nastupaju trenutkom objave rješenja o otvaranju stečajnog postupka potrošača na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova. Rješenjem o zaključenju postupka sud će odrediti razdoblje provjere ponašanja koje ne može biti kraće od godinu dana niti duže od pet godina. Tijekom tog razdoblja potrošač je dužan sudu, na njegov zahtjev, dati obavijesti o svom poslu ili svojim nastojanjima da nađe posao.

U postupku stečaja potrošača isključivo je stvarno i mjesno nadležan općinski sud na čijem području potrošač ima prebivalište. Stečaj potrošača provodi se u hitnom postupku te sud može donositi odluke i bez usmene rasprave, u obliku rješenja ili zaključka. Protiv zaključka nije dopušten pravni lijek, dok se protiv rješenja donesenog u prvom stupnju može izjaviti žalbu u roku od 15 dana od dostave prvostupanjskog rješenja. Prvostupanjski sud je dužan žalbu dostaviti drugostupanjskom sudu u roku od osam dana od njezina primitka, koji je dužan o žalbi odlučiti najkasnije u roku od 60 dana od primitka žalbe.

JEDNOSTAVNI POSTUPAK STEČAJA POTROŠAČA
Ovakav oblik postupka se provodi samo za dio potrošačevih vjerovnika i to ako je u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje koji vodi Financijska agencija na dan otvaranja jednostavnog postupka imao jednu ili više evidentiranih neizvršenih osnova za plaćanje radi prisilnog ostvarenja tražbina u iznosu od 20.000,00 kuna s osnova glavnice i ako je razdoblje u kojem je potrošač imao jednu ili više evidentiranih neizvršenih osnova za plaćanje neprekinuto trajalo duže od tri godine. Prijedlog za provođenje podnosi Financijska agencija nadležnom sudu u elektroničkom obliku ako se potrošač očitovao da je suglasan da se provede takav postupak nad njegovom imovinom. Ako utvrdi da je vrijednost imovine potrošača koja bi se mogla unovčiti kao stečajna masa jednaka ili manja od 10.000,00 kuna, sud će po službenoj dužnosti donijeti rješenje o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača, a ako je veća od 10.000,00 kuna sud će po službenoj dužnosti donijeti rješenje o otvaranju jednostavnog postupka stečaja potrošača. Stečajni upravitelj dužan je u roku od dvanaest mjeseci od pravomoćnosti rješenja o otvaranju unovčiti pokretnine, odnosno tražbine, dionice, poslovne udjele, vrijednosne papire i druga imovinska i materijalna prava koja je potrošač naveo u popisu imovine. Nakon unovčenja stvari i prava, sud će rješenjem zaključiti jednostavni postupak stečaja potrošača bez određivanja razdoblja provjere ponašanja.


Sve dodatne informacije i propisane obrasce možete pronaći na stranicama Ministarstva pravosuđa na idućem linku:
https://pravosudje.gov.hr/stecaj-potrosaca/10351?fbclid=IwAR03KUOR0QOI-fm8vpSgRRN-Pdv12xW7gKutXn-x-MSgFDZEJlLjnfh23EM

Poslovnice Financijske agencije koje obavljaju poslove savjetovališta:
· Podružnica Bjelovar, 43000 Bjelovar, Frana Supila 4,
· Podružnica Čakovec, 40000 Čakovec, O. Keršovanija 7,
· Podružnica Dubrovnik, 20000 Dubrovnik, Vukovarska 2,
· Podružnica Gospić, 53000 Gospić, Kaniška 4,
· Podružnica Karlovac, 47000 Karlovac, Pavla Vitezovića 1,
· Podružnica Koprivnica, 48000 Koprivnica, Opatička 1
· Podružnica Osijek, 31000 Osijek, L. Jagera 1-3,
· Podružnica Požega, 34000 Požega, Trg Sv. Trojstva 19,
· Poslovnica Pula, 52100 Pula, Giardini 5,
· Podružnica Rijeka, 51000 Rijeka, F. Kurelca 3,
· Podružnica Sisak, 44000 Sisak, I. K. Sakcinskog 1,
· Podružnica Slavonski Brod, 35000 Slavonski Brod, Petra Krešimira IV. br. 20,
· Podružnica Split, 21000 Split, Mažuranićevo šetalište 24 b,
· Podružnica Šibenik, 22000 Šibenik, Perivoj L. Maruna 1,
· Podružnica Varaždin, 42000 Varaždin, Augusta Cesarca 2,
· Poslovnica Velika Gorica, 10410 Velika Gorica, Trg kralja Tomislava 33,
· Poslovnica Virovitica, 33000 Virovitica, Trg kralja Tomislava 3,
· Podružnica Vukovar, 32000 Vukovar, Olajnica 19,
· Podružnica Zadar, 23000 Zadar, Ivana Danila 4,
· Podružnica Zagreb, 10000 Zagreb, Ul. Grada Vukovara 70,
· Poslovnica Zlatar, 49250 Zlatar, Gajeva 7.

OSIJEK PRO BONO, svibanj 2020.