Ovrha zbog neplaćanja komunalne naknade

Zakonom o komunalnom gospodarstvu (NN 68/18, 110/18) koji je na snazi od 04. kolovoza 2018. uređuje se, među ostalim, i pitanje plaćanje komunalnog doprinosa i komunalne naknade.

Prema navedenom Zakonu, komunalna naknada je javno novčano davanje koje se plaća za održavanje komunalne infrastrukture te je prihod proračuna jedinice lokalne samouprave. Odluku o komunalnoj naknadi donosi predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave dok rješenje o komunalnoj naknadi donosi upravno tijelo u skladu s odlukom o komunalnoj naknadi i odlukom o vrijednosti boda komunalne naknade.   

Protiv samog rješenja o komunalnoj naknadi i rješenja o njegovoj ovrsi te rješenja o obustavi postupka može se izjaviti žalba o kojoj odlučuje upravno tijelo županije nadležno za poslove komunalnog gospodarstva. Zakon o komunalnom gospodarstvu propisuje da se to rješenje donosi i izvršava u postupku i na način propisan zakonom kojim se uređuje opći odnos između poreznih obveznika i poreznih tijela koja primjenjuju propise o porezima i drugim javnim davanjima, čime se zapravo upućuje na primjenu Općeg poreznog zakona.

Opći porezni zakon (NN 115/16, 106/18) koji je na snazi od 01. siječnja 2019. pod terminom poreza uključuje i druga javna davanja iz čega proizlazi da se termin odnosi i na komunalnu naknadu. Isti zakon propisuje da poslove u vezi s utvrđivanjem i naplatom poreza koji su propisani odlukama predstavničkih tijela jedinica područne regionalne samouprave i tijela jedinica lokalne samouprave obavljaju njihova porezna tijela. Nadalje, predviđena je mogućnost neposrednog rješavanja predmeta, odnosno rješavanje predmeta bez provedbe ispitnog postupka.

Rješenje o ovrsi donosi porezno tijelo jedinice lokane samouprave (ovrhovoditelj) koje je mjesno nadležno za provođenje i naplatu poreza. Rješenje o ovrsi mora sadržavati pored obveznih sastojaka svakog poreznog akta i dodatne sastojke propisane Općim poreznim zakonom, uključujući i uputu o pravnom lijeku te se dostavlja sudionicima poreznog postupka.

Protiv rješenja o ovrsi na temelju ovršne isprave moguće je podnijeti žalbu u roku od osam dana od dana dostave rješenja. O žalbi protiv poreznog akta kojeg je donijelo prvostupanjsko porezno tijelo odlučuje nadležno drugostupanjsko porezno tijelo određeno zakonom. Žalba se podnosi nadležnom drugostupanjskom poreznom tijelu, a predaje neposredno ili poštom preporučeno, odnosno izjavljuje na zapisnik prvostupanjskom poreznom tijelu. Dovoljno je da je iz žalbe razvidno tko je žalitelj i koji se porezni akt pobija. Protiv rješenja kojim je odlučeno o žalbi može se podnijeti tužba nadležnom sudu. Podnesena tužba ne odgađa izvršenje poreznog akta.

U žalbi treba navesti porezni akt protiv kojega se podnosi žalba i žalbene razloge zbog kojih se zahtijeva poništenje, izmjena ili ukidanje toga poreznog akta, te dokaze koji služe kao podloga žalbi. Žalitelj mora žalbu potpisati.

Sama provedba ovrhe na novčanim sredstvima ovršenika obavlja se dostavom osnove za plaćanje Financijskoj agenciji sukladno odredbama Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima. Financijska agencija po primitku rješenja o ovrsi ili naloga za provedbu ovrhe odmah izdaje nalog za prijenos novčanih sredstava na račun ovrhovoditelja naznačen u osnovi za plaćanje.

Uz navedeno, valja spomenuti i Zakon o financiranju vodnog gospodarstva  (NN 153/09, 90/11, 56/13, 154/14 , 119/15, 120/16, 127/17, 66/2019), a propisuje da vodne doprinose obračunavaju i naplaćuju Hrvatske vode, dok su uredbama Vlade RH i pravilnicima nadležnog ministra pobliže uređeni načini obračuna i naplate pojedinih vodnih naknada. Zakon vodne naknade smatra javnim davanjima te u njih ubraja: vodni doprinos, naknadu za uređenje voda, naknadu za korištenje voda, naknadu za zaštitu voda, naknadu za melioracijsku odvodnju, naknadu za navodnjavanje i naknadu za razvoj.

Nadalje, za nekretnine na koje se obračunava i naplaćuje komunalna naknada prema propisima o komunalnom gospodarstvu, jedinice lokalne samouprave, uz tu naknadu, naplaćuju i naknadu za uređenje voda. Naknada se obračunava prema podacima iz očevidnika za obračun komunalne naknade, a u tom slučaju jedinica lokalne samouprave dostavlja obveznicima i rješenje o obračunu naknade. Jedinica lokalne samouprave naplaćuje naknadu za uređenje voda putem uplatnica za komunalnu naknadu, uz koje zasebno iskazuje iznos, obračunske elemente i način obračuna naknade za uređenje voda.

Jedinica lokalne samouprave doznačuje naplaćene iznose naknade za uređenje voda jednom tjedno na uplatne račune Hrvatskih voda na način i u rokovima utvrđenim Pravilnikom o obračunu i naplati naknade za uređenje voda kojeg donosi nadležni ministar. Protiv jedinice lokalne samouprave koja ne postupa na navedeni način, Hrvatske vode su ovlaštene, sukladno zakonu kojim se uređuje upravni postupak i ovršni postupak u poreznim stvarima, donijeti rješenje o ovrsi neplaćenih iznosa vodnih naknada na temelju vjerodostojne isprave.

OSIJEK PRO BONO, listopad 2019.